Review: 3 kookboeken van Nederlandse bodem

Vandaag is het tijd voor een review van drie kookboeken van Nederlandse bodem. Het zijn drie totaal verschillende kookboeken, maar wel alle drie toppers. Ik denk dat we wel kunnen concluderen dat wij kookboek-verslaafd zijn. We hebben een kast vol kookboeken en er steken ook overal papiertjes uit bij recepten die favoriet zijn of juist bij recepten die we nog ooit willen maken. En daar hebben we onlangs deze drie boeken aan toe mogen voegen!

Simple food – Sergio Herman € 29,50

Allereerst het nieuwste kookboek van Sergio Herman. Dit boek is zo mooi. Er staan heel veel sfeerfoto’s in, waardoor je gelijk zin krijgt om aan te schuiven. In het boek staan recepten uit Sergio’s jeugd, maar ook comfort food, Arabisch eten en bijvoorbeeld simple chic. Zo vind je er een recept voor nasi, maar ook voor risotto en alles er tussen in. Voor ieder wat wils. De recepten zijn makkelijk te maken, maar er gaan wel wat redelijk veel ingrediënten in. Hierdoor is het voor een doordeweekse dag misschien teveel van het goede. Maar voor het weekend is het fantastisch. Het recept voor de chili con carne hebben we laatst hier geplaatst, en geloof me, met deze chili verdwijnen al je problemen als sneeuw voor de zon.

kookboek Simple Food van Sergio Herman

Good morning! – Food Bandits € 19,95

Dit boek is gemaakt door Suus en Johann van de gelijknamige blog foodbandits.nl. Suus en ik kunnen elkaar de hand schudden: allebei dol op lekkere ontbijtjes. Dit boek kwam dus als geroepen. Waar mijn ontbijtjes vaak nog suiker en tarwemeel bevatten (want hey jongens, het is wel WEEKEND), bevatten de ontbijtjes uit Good Morning! vaak gezondere alternatieven zoals rauwe honing en amandelmeel. Er staan recepten in voor een Lazy Sunday, denk hierbij aan gebakken vruchten met walnoten en rozemarijn (klinkt als een feestje toch?), maar ook voor een super gezond ontbijtje kun je hier terecht. Ik bedoel: havermout-chocorepen, dat klinkt niet als een straf. De foto’s zijn echt mega mooi en daar laat ik me graag door inspireren. Tussendoor staan ook leuke verhaaltjes over bijvoorbeeld koffie of muziek om bij wakker te worden, gezellig. Enige minpunt is het register, je kunt niet op recept zoeken.

kookboek Good Morning Food Bandits         kookboek Good Morning Food Bandits

SLA – Ida de Haart € 24,99

Jop, Nina en Ida openden in 2013 de eerste vestiging van biologische saladebar SLA in Amsterdam. Inmiddels schieten de vestigingen van SLA als paddenstoelen uit de grond. Niet verrassend, want steeds meer mensen hebben behoefte aan eerlijk, gezond en puur eten. De overtuiging van SLA kan ik alleen maar delen: het eten dat je dagelijks tot je neemt, heeft een enorme invloed op hoe je je voelt. Je stemming, energiepeil, gezondheid, werkelijk alles wordt er door beïnvloed. De kracht van SLA is natuurlijk: salades! In dit boek vind je daarom voornamelijk salades en dressings, maar ook soepen en snelle warme gerechten vind je bijvoorbeeld in dit boek. Het zijn allemaal verrassende recepten, met vaak bijzondere dressings. Denk aan salade van paksoi met kippendij in five spice, winterpeen en pastinaak of salade van little gem met pittige falafel & speltcouscous. Je kunt het slechter treffen. Als je zin hebt in McDonald’s, pak dan snel dit boek erbij, want door de prachtige fotografie wil je alleen nog maar sla eten. Amen.

SLA kookboek van Ida de Haart

2 gedachtes over “Review: 3 kookboeken van Nederlandse bodem